اگر نمیتونی این موارد رو رعایت کنی، خودروی توربو شارژ نخر!!

  • 1401/3/16
  • /
  • حامد یاری

نکات کلیدی نگهداری خودروی توربو
در چند سال اخیر کمپانی های خودروسازی بجای طراحی موتور جدید و قدرتمندتر برای خودروهای خود، از توربوشارژر که یک قطعه تقویت کننده موتور است استفاده میکنند. البته اینکار را کمپانی هایی انجام میدهند که میخواهند هزینه زیادی برای طراحی پیشرانه جدید و مناسب‌تر نکنند، مثل خودروسازهای چینی و ایرانی. به همین دلیل شاهد خودروهای توربوشارژر مختلف داخلی و خارجی در کشورمان هستیم. اما باید بگوییم با وجود اینکه توربوشارژر یک قطعه تیونینگ خودرو است و باعث راندمان بهتر پیشرانه میشود، اما موارد نگهداری خاصی خودش را دارد که اگر رعایت نکنید هزینه‌های هنگفت روی دستتان میگذارد.

توربوشارژر یک سیستم کمکی و تقویت کننده است که با وارد کردن هوای بیشتر به محفظه احتراق، توان خروجی و راندمان موتورهای درونسوز را افزایش میدهد. این سیستم روی بسیاری از خودروهای داخلی مثل دنا پلاس توربو و... و خودروهای چینی مثل جک s5 و همچنین خودروهای وارداتی مثل تویوتا CHR نصب شده است. اما باید گفت که این سیستم با وجود اینکه توان خروجی و راندمان پیشرانه را بهبود میبخشد، اما موارد نگهداری خاصی دارد که اگر رعایت نکنید مجبور میشوید تعمیرکارتان را ملاقات کنید و هزینه‌های نجومی برای تعمیر خودروتان بدهید.

روشن کردن خودرو

در ابتدای صبح که خودرو برای مدت طولانی خاموش بوده و روغن موتور سرد و غلیظ شده است، بعد از استارت زدن حتما یک دقیقه به خودرو اجازه دهید درجا کار کند و بعد از آن مسافتی را با دور پایین حرکت کنید تا روغن به دمای مطلوب برسد. چون روغن موتور وظیفه روانکاری قطعات موتور و توربوشارژر را در دمای بالا دارد.

خاموش کردن خودرو

حتما توجه داشته باشید که قبل از خاموش کردن خودرو توربوشارژ، ۳۰ ثانیه درجا کار کند تا دمای موتور پایین بیاید. همچنین قبل از خاموش کردن این خودروها گاز الکی ندهید، چون پس از خاموش شدن خودرو، توربو کار میکند اما بدون جریان روغن که بسیار به سیستم توربو آسیب میرساند.

بنزین مناسب

شاید یکی از مواردی که خیلی به گوشتان خورده برای بحث نگهداری خودروهای توربوشارژ، استفاده از بنزین سوپر در این خودروها است. در خودروهای توربوشارژ نباید از بنزین‌هایی با اکتان پایین استفاده کرد (بنزین معمولی)، زیرا مقاومت کمتری در برابر دمای بالای موتورهای توربوشارژ دار دارند. از این رو ممکن است در زمانی که سیلندر در حال بالا آمدن و فشرده‌سازی هوا است، بنزین با هوا ترکیب شده و خود به خود، بدون دخالت جرقه بزند و سیلندر را به زور به طرف پایین براند که این پدیده ناک نام دارد و اگر پیشرانه خودروی شما ناک بزند برایتان گران تمام میشود‌. بنابراین بنزین با کیفیت نقش مهمی در هزینه‌های نگهداری خودروهای توربو ایفا میکند.

تعویض وسایل مصرفی

یکی دیگر از مسائل مهم در نگهداری خودروهای توربوشارژ، تعویض به موقع روغن‌ها و فیلتر ها است. به دلیل پیچیدگی و دمای بالای این نوع پیشرانه‌ها، آسیب‌های ناشی از سهل‌انگاری در تعویض قطعات مصرفی بیشتر از خودروهای تنفس طبیعی آشکار میشود. (تنفس طبیعی = خودروهای فاقد توربو) در نتیجه حتما نوع و زمان تعویض قطعات مصرفی این خودروها در دفترچه راهنمای خودرو پیدا کنید.
شلنگ‌ها و اتصالات

حتما هر چند وقت یکبار شلنگ‌ها و اتصالات مربوط به توربو را بررسی کنید. زیرا در صورت نشتی موتور افت توان پیدا میکند و توربو برای جبران آن با آخرین توان خود کار میکند. این پدیده درست مانند وقتی است که شما در تمام طول رانندگی تخته‌گاز برانید که باعث افزایش استهلاکات و مصرف سوخت میشود.

دنده مناسب

گاهی اوقات افراد با دنده مرده رانندگی میکنند، شاید در یک دنده خودرو کشش و توان داشته باشد، اما میتوانید با انتخاب دنده مناسب و معکوس دادن بجا، فشار را از روی توربو برداشته و همچنین لذت رانندگی‌تان بیشتر میشود و راندمان موتور بهبود میابد‌.

فشار پدال گاز

پیشرانه‌های تنفس طبیعی در استفاده های معمولی مصرفی کمتر از پیشرانه‌های تنفس طبیعی دارند. پس در استفاده های معمولی با فشار ملایم پدال گاز در خودروهای توربوشارژر دار، مصرف سوخت و استهلاک را به حداقل برسانید.

از خرید خودروی توربو پشیمان نشوید

پیشرانه‌های توربو دار تحت سخت‌ترین آزمایشات مهندسی قرار گرفته اند و اگر استفاده درست از آنها شود، و در صورت نگهداری مناسب از سیستم توربو، تا ۳۰۰ هزار کیلومتر کار میکند. شما با رعایت موارد ذکر شده میتوانید هزینه‌های تعمیر را به حداقل برسانید. درضمن خرید خودروهای توربو به دلیل داشتن پیچیدگی فنی بالا دشوارتر نسبت به خودروهای معمولی است. پس هنگام خرید با یک کارشناسی حرفه‌ای خرید مطمئنی را برای خود رقم بزنید.