چطوری دو ماشین را معاوضه کنیم؟

  • 1401/3/12
  • /
  • آیدین کدخدایی

شاید در خرید یا فروش ماشین برایتان موردی پیش بیاد که بخواهید ماشینتان را با ماشین دیگه‌ای یا اصلا چیز دیگری مثل ملک معاوضه کنید و بخواهید بدانید که راه و روش انجام این کار به چه صورت است. شاید برای شما سوال باشه در این شرایط باید به چه نکاتی توجه کرد و چطور اینکار را انجام داد؟

در اصطلاح بازار به معاوضه دو خودرو گفته می‌شود «کلید به کلید کردن» دو ماشین؛ اتفاق رایجی که در صورت عدم نیاز فروشنده به وجه نقد اتفاق می‌افتد.


نکته اولی که در معاوضه وجود داره، ارزش گذاری صحیح و مبتنی بر کارشناسی است که باید بین طرفین صورت بگیرد تا اصطلاحا ثمن معامله یا عوضین معامله متناسب باشد و یا اگر هم متناسب نیست، مابه‌تفاوت آن محاسبه و پرداخت شود. یعنی به طور مثال اگر شما دو ماشین را می‌خواهید معاوضه کنید، هر دو ماشین با توجه به مشخصاتشان یعنی مدل، کارکرد، ایرادات بدنه و فنی و مسائل فرعی مثل بیمه، دسته چندم بودن سند و... باید بررسی کامل شوند تا ارزش مادی هر دو خودرو مشخص شود و پس از مشخص شدن آن، در قرارداد قولنامه موارد معاوضه در بخش عوضین معامله همراه با ارزش نقدی روز آن ذکر شود و اگر مابه‌تفاوتی هم وجود دارد طریقه پرداخت آن مشخص شود و الباقی قرارداد هم مانند قولنامه عادی باید تکمیل شود.


در مرحله بعد دو نفر با حضور در تعویض پلاک اقدام به انتقال سند و برگ سبز خودرو انجام می‌دهند و پس از آنکه برگ سبز صادر شد، به دفترخانه مراجعه کنند تا کارهای ثبت سندی و نهایی آن هم به منظور تعیین تکلیف اموال صورت بگیرد.


حال این وسط اگر تخلفی از سوی هر یک از طرفین صورت بگیرد بر اساس همان مواردی که در مطلب اختیارات فسخ معامله گفتیم باید نسبت به فسخ معامله و طرح شکایت اقدام کنید. اما پیشنهاد می‌شود حتما در صورت انجام چنین معامله‌ای از کارشناس خودرو استفاده کنید.


در خصوص پرداخت ما به‌تفاوت هم باید حتما نحوه پرداخت آن در قولنامه ذکر شود و قبل از انتقال سند پرداخت از طرف فروشنده یا خریدار صورت بگیرد و سپس نسبت به انتقال سند برگ سبز اقدام نمایید.


در موضوع معاوضه ماشین حتما دقت داشته باشید که هزینه تحریر سند و نقل و انتقال خودرو به این صورت خواهد بود که هر فرد به عنوان فروشنده در نظر گرفته می‌شود و باید هزینه تحریر سند مربوط به ماشین خودش را پرداخت کند ولی در کل این موضوع توافقی هست و می‌شود با توجه به هزینه‌های جانبی نقل و انتقال خودرو، پرداخت هزینه ها بر عهده یکی از طرفین یا با فرمول خاصی بر عهده هر دو طرف باشد.


در انتها باز هم پیشنهاد می‌کنیم که در این موارد یعنی معاوضه ماشین حتما از کارشناس استفاده کنید.